Vanwege de toename aan infecties heeft het Rijk eind september extra maatregelen aangekondigd. Verder geldt het dringende advies om mondkapjes te dragen. We naderen de feestdagen, de dagen die normaliter in het teken staan van samenzijn. Wat betekenen deze maatregelen en adviezen voor het samenzijn? En hoe gaan bewoners van Crooswijk hiermee om? De Crooswijker ging op gepaste afstand op pad, gewapend met camera, notitieblok en mondkapje.
“Alles voor gezondheid,” zegt de heer Da Cruz.
Da Cruz haalt zijn mondkapje uit zijn zak. Die doet hij gewoon op als hij naar de supermarkt gaat. Op zijn werk in het magazijn moet het ook. Hij geeft toe, het is vervelend, het is niet leuk. Maar het is niet anders. In zijn privéleven houdt hij zo goed mogelijk rekening met de maatregelen. Binnenkort is er een verjaardag. Die doen ze nu in shifts; sommige gasten komen in de middag en anderen in de avond. Da Cruz zegt dat videobellen soms ook een optie is. Voor hem is het geven en nemen, en dat betekent afstand houden en mondkapjes dragen, zeker in een drukke stad als Rotterdam. “Wees blij dat je gezond bent.” Het is volgens hem volhouden totdat er een vaccinatie is.

“Denk om jezelf, en om anderen,” laat Kees weten.
Kees is ook voorzichtig in deze periode. Als het mooi weer is, gaat hij naar buiten, maar probeert hij wel afstand te houden. Op sommige plekken is dat een uitdaging en staan veel mensen dicht op elkaar. Maar ook wanneer hij zijn favoriete voetbalteam Feyenoord wilt aanmoedigen, zorgt hij dat hij zijn best doet en oppast. Zijn wijkbewoners raadt hij aan, als je goed te voet bent, om vooral af en toe een frisse neus te halen. Op een veilige afstand natuurlijk. En voor de mensen die geen afstand houden, hoopt hij dat ook zij zich toch aan de regels zullen houden, voor henzelf, én voor anderen. Want je weet maar nooit!
“We missen alles, maar gemis is een geweldig vaccin,” zegt Griffit. Deze periode is extra pittig voor Griffit. Normaalgesproken passen haar ouders op haar kind, maar niet nu hij last heeft van een verkoudheid. Je wilt beschermend zijn, maar dat kost veel energie. Ook op haar werk in de gezondheidszorg is ze altijd alert. Afstand houden, desinfecteren, mondkapje. “Je bent er altijd mee bezig,” zegt ze. Want je wilt zélf natuurlijk ook niet ziek worden. Deze periode is moeilijk en emotioneel voor Griffit. Ze ziet mensen achteruit gaan, ook op haar werk. En het samenzijn van vroeger is niet meer. Ze hoopt dat iedereen het gezonde verstand gebruikt en dat iedereen rekening met elkaar houdt, voordat ze ziek worden en niet wanneer het al te laat is. We zagen in de cijfers dat het aantal infecties afnam toen meer mensen zich aan de regels hielden. Griffit roept haar medebewoners dan ook op om hier goed over na te denken. Natuurlijk, we missen het gezelschap, we missen alles, zegt ze. Maar door dit gemis vol te houden, kunnen we voorkomen dat anderen en wijzelf ziek worden.
Wat zeggen Crooswijkers over samenzijn tijdens corona? We willen dat het virus verdwijnt en daarvoor moeten we de maatregelen accepteren. Wees verstandig en voorzichtig. Houdt afstand en houdt groepen klein. We moeten volhouden, voor onze eigen gezondheid en die van anderen. En dat kunnen we alleen samen. Dus ondanks dat feestdagen er toch wat anders uit zullen zien, is het toch nog een soort van samenzijn.
